Adam Hedström står i begrepp att starta sin nya transportverksamhet. Tanken är att kunderna blir medlemmar och via app kan beställa inte bara skjuts utan också bud och olika typer av hämtningar.

Adam Hedström står i begrepp att starta sin nya transportverksamhet. Tanken är att kunderna blir medlemmar och via app kan beställa inte bara skjuts utan också bud och olika typer av hämtningar. Foto: Joakim Carlsson

Adams vision: Privat chaufför till alla

VÄXJÖ.

Att lösa kundens transportbehov med ett medlemskap. Det är tanken bakom Adam Hedströms nya företag, en idé som han hävdar är produkten av 35 års arbete med bilar och transporter.

Av
Joakim Carlsson

– Jag är besatt av allt som har med transporter att göra. Vad jag har velat skapa är en tjänst som hjälper privatpersoner med alla deras transportbehov. Något som fungerar istället för taxi, Uber och budbilar, säger han.

Inom kort lanserar han sin lösning: ett transportföretag där kunden blir medlem.

– Som medlem bestämmer man själv på vilken nivå man vill ha service. Sedan har man en app i sin telefon och genom den ska man kunna beställa om man vill bli hämtad. Men vi kan också hämta matkassar eller lösa andra hämtningar.

VIP Auto heter verksamheten. Hedströms vision är att alla ska kunna ska känna sig som VIP (Very Important People) – efter sina förutsättningar. Hans tänker sig fyra nivåer för kunderna som de kan välja mellan på företagets hemsida.

– Det ska finnas en basnivå och sedan brons, silver och guld. Man väljer den servicenivå man vill ligga på. På varje nivå finns en visst antal resor som ingår i abonnemanget och fordon är också olika. Tanken är att man ska kunna fixa allt från resor till flygplatsen till att buda hem en matkasse. Medlemmarnas adress har vi ju redan, så är det något de vill ha hemkört, vet vi redan hemadressen när de beställer på appen. Vi är ingen taxirörelse, vi ska inte plocka upp folk på gatan, utan ska vara till för våra medlemmar.

"Det ska

finnas en basnivå och sedan brons, silver och guld."

På Guld-nivån ska det vara möjligt att bestämma vilken chaufför man vill ha.

– Är man bekväm med en person eller om en kvinna till exempel vill ha en kvinnlig chaufför ska det vara möjligt att ordna. Det kan vara bra både vid en utekväll eller om man behöver få barnen hämtade vid skolan.

Adam Hedström understryker att eftersom det handlar om en långsiktig kundrelation, är han noga med sina medarbetare. Hittills har han rekryterat sex förare i Växjö.

– Jag kommer att vara jättenoga med urvalet av förare. Personlig lämplighet kommer att spela stor roll. De får inte vara straffade eller ha dålig ekonomi. Jag vill inte ha folk som dricker alkohol och heller inte rökare. Det räcker inte att bilen är rökfri om föraren stiger in och luktar rök. Våra passagerare ska vara säkra på att slippa starka dofter som rök och parfym som vissa blir dåliga av.

Adam Hedström är från början palestinier och kom till Sverige 1995. Han har arbetat i taxibranschen, kört budbilar, sålt bilar, bedrivit biltvätt och alla möjlig verksamhet med bilar inblandade. Han har även drivit andra företag, men det här påstår han bestämt är hans stora dröm.

– Det handlar om att kombinera allt jag gjort hittills. Kan folk få alla tjänster gjorda som de har bilen till, kanske de börjar fundera över varför de har bil. I så fall är det här bra för miljön och minskar trängseln i staden.

Adam Hedström är redo på att låta sin nya verksamhet expandera snabbt när han kör igång i mitten av månaden.

– Jag har redan tre medarbetare klara i Kalmar, det är den första staden jag vill gå vidare till. Men jag räknar med att bygga upp det här i flera städer.

Publicerad 13 March 2019 11:13