Foto: Sarah Bernshed

Han tar Facebookinitiativ för city

John Curovac: ”Jag vill se resultat”

VÄXJÖ. Växjö City. Kom igen. Så heter Facebooksidan som Växjöprofilen John Curovac har dragit i gång. – Jag brinner för Växjö city och vill se resultat. Nu hoppas jag att fler hakar på det här initiativet.

Av
Sarah Bernshed

John Curovac, Ica-handlare och tidigare ordförande i Växjö cityförening, fortsätter sitt engagemang för Växjö city – nu med Facebooksidan "Växjö City. Kom igen" med vilken han hoppas kunna nå ut till både kunder, kollegor och ansvariga på kommunen.

– Min tanke med sidan är att både inspirera och pressa. Det kommer att bli både ris och ros, men det viktiga är att det händer något.

John Curovac har tidigare riktat kritik mot hur samverkan i Växjö city fungerar, och förra året lämnade han uppdraget som ordförande i Växjö cityförening. Den nystartade Facebooksidan är enligt Curovac ett sätt att fortsätta verka för det förändringsarbete han tror att city behöver.

– Jag är inte en person som ger upp. Vi har ett låst läge i city och vi behöver förändras. Världen har förändrats, det måste vi också göra. Fyra väggar räcker inte år 2019.

Vad är det som behöver förändras?

– Många saker, men kanske främst inom- och utomhusmiljöer och öppettider. Vi handlare måste vara attraktiva för våra kunder! Jag har själv öppet till klockan 22 numera och jag ser att det ger effekt. För det är inte jag som handlare som bestämmer, det är kunderna. Kunden har alltid rätt!

Enligt John Curovac är även det sociala en viktig faktor för citys välmående.

– Man ska gå till city och företagen i city för att hänga och umgås i första hand. Shopping ska komma i andra hand av sig själv. Internet har ingen chans mot det sociala – vi människor behöver alltid sällskap!

– Vi kan ha hur många köpcentrum som helst men det finns bara ett city i varje stad. City tillhör alla och det ligger i allas intresse att det händer något här. City kommer inte att dö ut men jag vill påskynda processen för utveckling och förändring. I nuläget är det tre aktörer, butikerna, fastighetsägarna och kommunen, som bara väntar på varandra men jag vill se resultat. Jag efterlyser handling och "Växjö city. Kom igen" är ett sätt att själv agera på.

Publicerad 18 March 2019 15:40