"Det här med att man ska följa sin passion: skit i det! Självklart kan du vara dålig på något du älskar. Gör det du är bra på istället, och lär dig älska att hjälpa folk och att skapa resultat åt andra", säger Markus Yngvesson på Nyföretagarcentrum i Växjö. Foto: Hans Nilsson

Rådgivaren: "Det är lättare än många tror att driva ett företag"

VÄXJÖ.

Man ska inte vara rädd för att starta företag - men man måste hitta sin kund och göra något man är bra på, påpekar Markus Yngvesson på Nyföretagarcentrum. – Det är lättare än många tror att driva ett företag, säger han.

Av
Hans Nilsson

Många i Växjö, Alvesta och Uppvidinge som funderar på att starta företag besöker Nyföretagarcentrum på Kungsgatan 10 i Växjö för att komma igång.

Där sitter Markus Yngvesson, rådgivare och verksamhetsledare, och ger råd och vägledning till alla som just har startat eget eller funderar på att göra det. Det sker kostnadsfritt och med tystnadsplikt.

Hans uppgift är inte att ge förslag på affärsidéer, utan snarare att rusta och förbereda människor på livet som företagare. Han vill ge dem kunskap och utmana med frågor för att få dem att själva komma fram till vägen framåt.

– Man bör känna sina egna drivkrafter varför man vill starta företag. Vill man starta för att tjäna pengar, ha mer tid för sin familj eller skapa förändring i samhället? Det är också bra om man vet vilka styrkor och svagheter man har, förklarar Markus Yngvesson.

– Ett företag är egentligen ett sätt att omvandla en tjänst till en inkomst. Man måste ”hitta sin kund”. När, var, hur och varför ska man köpa av just dig? Vem är det man vill nå? Vad är det man kan hjälpa kunden med? Vad är det för hjälp man kan erbjuda som gör att kunden vill skiljas från sina pengar?

Flera avväganden måste göras, enligt Markus Yngvesson. Att veta hur mycket betalt man ska ta för en tjänst eller produkt är en mycket viktig sak.

– Man måste våga testa marknaden och skruva lite på sitt erbjudande, men kunden väljer vad den vill lägga sina pengar på och det är kanske inte bra att vara billigast eller dyrast, det är en balansgång. Man väljer sin kund – säljer du kvalitet eller ska du sälja billigt till många? Du ska vara bäst till ditt pris, så att säga.

En företagsidé kan födas ur ett behov av en tjänst eller en produkt som inte finns redan på marknaden, eller att man hittar något som ligger i tiden, som hållbarhet till exempel.

– Hållbarhet är en stor trend och det finns mängder av spin-off på det. Att erbjuda nya varianter och kombinationer av semester på hemmaplan, till exempel, istället för charterresa till Mallorca.

– Men ska man haka på en trend och starta ett spännande företag får det inte bli så nytt att det blir konstigt. Samtidigt får det inte vara för tråkigt. Man kan givetvis starta ett beprövat koncept också, som man vet att det finns ett behov av som till exempel en pizzeria eller frisersalong. Folk kommer alltid att vara hungriga och långhåriga.

Markus Yngvesson menar att många som startar företag fokuserar för mycket på att de ska göra något som de själva tycker är roligt.

– Det här med att man ska följa sin passion: skit i det! Självklart kan du vara dålig på något du älskar. Gör det du är bra på istället, och lär dig älska att hjälpa folk och att skapa resultat åt andra, slår han fast.

Markus Yngvesson tycker inte att man ska vara rädd för att starta företag. Många är rädda för att dra på sig skulder och gå i konkurs.

– Innan man tar stora lån ska man testa marknaden och prova hur produkten eller tjänsten fungerar. Går det bra kan man låna för att göra en satsning, och går det bra igen kan man satsa mer. Be om hjälp och räkna på vad du har råd att göra, så är det oftast inga problem, säger han.

– Många fler borde prova att starta eget. Med rätt team är det lättare att lyckas, man behöver inte vara bäst på allt själv. Någon kan hjälpa en att göra hemsidan, någon annan sköter ekonomin. Gör det du är bra på, och hyr in hjälp för resten, säger Markus Yngvesson.

Markus Yngvessons råd till den som vill starta företag

Varför vill du driva eget? Vad får dig att sparka av dig täcket en tisdagsmorgon?

Tänk igenom din produkt och din kund - Varför ska man köpa av just dig?

Var bäst till ditt pris!

Testa din idé på marknaden innan du tar lån.

Vilka är dina styrkor och svagheter? Gör det du är bra på och ta hjälp för det du inte kan.

Publicerad 14 September 2019 00:00